11.5.12

Menstruktur Paradigma Terhadap Wanita Islam


Ramai yang menyangka wanita Islam terkongkong. Di sebalik hijab yang disarung, mereka dilihat terikat dengan segala hukum. Hukum yang membataskan pergerakan, kebebasan, malah kepakaran. Untuk menjernihkan imej wanita Islam yang sering disalah ertikan baik oleh bukan Muslim mahupun Muslim sendiri, mari kita semak dalil-dalil mengenai wanita dari sumber-sumber Islam iaitu Al Quran, Hadis Sahih dan pendapat ulama’ masa kini.
 
Sebenarnya, Islam tidak pernah mensinonimkan wanita dengan lemah. Tidak pernah meng-kelaskedua-kan wanita. Namun, kita sering mendengar, ‘wanita itu lemah’, ‘wanita itu kurang akal’, ‘wanita itu emosi’ ‘wanita itu fitnah dan aurat’. Lebih malang lagi, orang-orang yang menyandarkan diri kepada agama lah yang menyebarkan kan perkara sebegini.

Lalu masyarakat termakan dengan penyebaran sesuatu yang tidak ada sumbernya, maka lahirlah definisi wanita solehah itu adalah wanita yang hanya berada di rumah, tidak bergerak bebas, mempunyai sifat malu yang tinggi, suara yang perlahan, berjalan lemah lembut dan segala karakter-karakter yang tidak membina.


Padahal dalam Islam, wanita yang solehah ialah wanita yang berani, tegas, berkeyakinan, mempunyai kepakaran, mampu mendepani cabaran dan teguh berprinsip menyebarkan Islam. Peribadi yang membina sebegini jarang disandarkan kepada wanita Islam. Oleh itu, mari kita strukturkan kembali imej wanita Islam sebagai wanita yang hebat. Bukan sebarangan mengubah adat, tetapi berdasarkan dalil yang sahih dan tepat.

Dalam dunia hari ini, ada berbagai pendapat mengenai wanita sebagai pemimpin. Ada sebahagian ulama bersetuju wanita sebagai pemimpin, namun ada sebahagian yang menyangkal wanita boleh dijadikan sebagai pemimpin berdasarkan dalil masing-masing. Namun perbezaan ini mestilah diseimbangkan dengan faktor tempat, masa dan pro and conts yang Islam akan hadapi sekiranya sesuatu hukum itu digunapakai di sesuatu tempat.

Al-Imam Ibn Qayyim dalam karyanya yang terkenal I’lam al-Muwaqqi’in meletakkan satu bab Taghaiyur al-Fatwa wa Ikhtilafuha bi Hasbi Taghaiyur al-Azminah wa al-Amkinah wa al-Ahwal wa al-Niyyat wa al-‘Awaid (Perubahan fatwa dan perbezaannya berdasarkan perubahan zaman, tempat, keadaan, niat dan adat).

Jika kita lihat pada zaman sahabat, Saidatina Aishah tidak bersetuju dgn keputusan politik Ali setelah kewafatan Uthman. Dan beliau telah keluar memimpin menjadi ketua diikuti Talhah dan Zubair yakni sahabat-sahabat yang dijamin syurga. Waktu itu tiada sahabat yang keluar membantah Aishah tidak boleh menjadi ketua hanya kerana dia seorang perempuan. Bahkan sahabat mengikut di belakang Aishah dan menjadikan Aishah ketua. Dari mana datangnya wanita Islam itu hanya berada di ceruk dapur, sedangkan Ummul Mukminin (ibu orang-orang beriman) pun menjadi ketua kepada sebuah rombongan politik? Malah Saidatina Khadijah, merupakan bussinesswoman yang hebat, beliau sudah pasti wanita solehah yang dicintai Nabi, tetapi beliau bukanlah lemah dan tidak ada keyakinan diri sepertimana gambaran yang diberikan kepada wanita solehah.

Dengan menghormati pandangan sebahagian mereka yang tidak membenarkan wanita menjadi pemimpin, kita juga perlu melihat konteks dalil yang digunakan. Sebagai contoh, hadis Abu Bakrah ini sering dijadikan sandaran.

حَدَّثَنَا عُثْمَانُ بْنُ الْهَيْثَمِ حَدَّثَنَا عَوْفٌ عَنْ الْحَسَنِ عَنْ أَبِي بَكْرَةَ قَالَ لَقَدْ نَفَعَنِي اللَّهُ بِكَلِمَةٍ أَيَّامَ الْجَمَلِ لَمَّا بَلَغَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ فَارِسًا مَلَّكُوا ابْنَةَ كِسْرَى قَالَ لَنْ يُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمْ امْرَأَةً

Diriwayatkan daripada al-Hasan daripada Abu Bakrah katanya: “Allah memberi satu faedah dan pengajaran kepada saya apabila berlaku peperangan Jamal iaitu bila sampai kepada Rasulullah orang-orang Parsi melantik anak perempuan Kisra sebagai raja. Baginda bersabda: “Tidak akan berjaya satu kaum yang melantik perempuan memegang urusan mereka”. (al-Bukhari, no: 7099)

Hadis ini sebenarnya bukan bersifat umum. Ia merujuk kepada seorang perempuan (imro’ah) yang mengetuai kerajaan Parsi yang tidak berjaya. Kaum yang dimaksudkan ialah kaum Parsi yang berada di bawah pemerintahan wanita tersebut. Jika hadis ini digunakan dengan maksud umum, dengan mengatakan semua wanita dan semua kaum, maka ia bercanggah dengan sirah. Kerana Umar melantik Syifa’ binti Abdillah untuk menguruskan pasar di Madinah bagaikan menteri perdagangan di Madinah. Dan kisah Saidatina Aishah di atas juga menunjukkan perbezaan dengan hadis ini.
Malah al-Quran juga menyebut dan memuji malakatu Saba’ yang disebut namanya sebagai Balqis dalam buku-buku Israel. Balqis membuat keputusan untuk berdamai dengan Sulaiman di saat pahlawan-pahlawan lelaki mencadangkan berperang dengan Sulaiman. Keputusan Balqis nyata lebih tepat berbanding lelaki.

Bagaimana pula dengan ayat al Quran yang mengatakan lelaki ialah pemimpin bagi wanita? Adakah ia terus menafikan hak wanita secara total untuk menjadi pemimpin?
“Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh karena Allah telah melebihkan sebagian mereka (laki-laki) atas sebagian yang lain (wanita), dan karena mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka”. (Annisa’: 34)
Mengikut ath-Thabari dalam tafsirnya , kalimat Arrijalu qowwamu ala nisa’ bermaksud kaum laki-laki berfungsi untuk mendidik membimbing istri-isteri mereka dalam melaksanakan kewajiban terhadap Allah dan suami. Allah telah melebihkan sebagian mereka (laki-laki) atas sebagian yang lain (perempuan)  adalah sebagai taklif iaitu tanggungjawab, bukan sebagai tasyrif iaitu kemuliaan dan kelebihan semata-mata.
Namun begitu, bukan semua lelaki boleh menjadi ‘qawwam’, Allah telah meletakkan syarat dalam ayat tersebut bahawa lelaki telah menafkahkan sebagian dari harta mereka yang akan menjadi pemimpin kepada wanita. Ini bermakna, jika suami tidak memberi nafkah, maka gugurlah sifat ‘qawwam’ terhadap lelaki tersebut.
“Sesungguhnya orang terbaik yang boleh engkau upah untuk bekerja ialah orang yang Qawi (berkompetensi) dan Amin (bertintegriti)” [al-Qasas 28: 26]
Islam bercakap tentang kepimpinan bukan soal gender, tetapi soal kemampuan. Dalam al Quran ditetapkan kemampuan itu dengan 2 sifat iaitu kuat dan amanah. Itu asasnya, soal kemampuan bukan soal gender. Tidak kira lelaki atau wanita, asalkan dia kuat dan amanah maka boleh dia memimpin.

Pun, perbezaan fizikal dan fitrah tetap berbeza dan membawa kepada berbeza peranan dan kemampuan. Ada juga batasan2 nya. Janganlah kita perjuangkan hak wanita sehingga melupai nilai2 kewanitaan dan identiti itu. Juga, kita bukanlah memaksa lelaki melakukan sesuatu yang memerlukan nilai kewanitaan yang tinggi.

Wallahu a’lam
Noor Zahidah Myiddin
Sains dengan Pendidikan/03

 Pengisian dari siri Kelas Tafaquh Fiddin 27 April 2012


No comments:

Post a Comment